La cuisine d´Hotel Edward 1er - Reisverslag uit Monpazier, Frankrijk van Raf Seegers - WaarBenJij.nu La cuisine d´Hotel Edward 1er - Reisverslag uit Monpazier, Frankrijk van Raf Seegers - WaarBenJij.nu

La cuisine d´Hotel Edward 1er

Door: Raf Seegers

Blijf op de hoogte en volg Raf

27 April 2014 | Frankrijk, Monpazier

Bonsoir,

Het is alweer een tijdje geleden, dus tijd voor een nieuw verslag van mijn capriolen in Frankrijk. De eerste werkdagen zitten er op. Ik moet toegeven dat het tegen mijn verwachtingen in goed gaat met het Fransl, het is elke dag weer een potje sparren met de taal maar het gaat in de juiste richting. Ik moet tevens ook toegeven dat ik in mijn middelbare school tijd meer aandacht had moeten schenken aan deze schitterende taal. Veel luisteren en woorden opslaan werkt goed en ik kan tijdens mijn pauzes de meeste verhalen al volgen. Trés bien.

Ik heb de laatste paar dagen heel wat uren in de keuken meegedraaid, verre weg het leukste werk in het hotel. De chefkok Gwenael is een prima kerel, hij neemt de tijd om me alles in het Engels uit te leggen en daarna moet ik het Frans zelf vertalen als ik iets niet meer weet. Buiten dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van mijn vocabulaire, leer ik ook echt koken van deze Fransoos. Ik zal een paar foto's van mijn eerste creaties uploaden. Inmiddels heb ik een aantal titels verworven. Gwen laat me in m'n eentje alle amuses, voorgerechten en desserts maken. Dit betekend dus dat ik 3x zoveel gerechten maak als de chef zelf. Ik ben dus gepromoveerd tot respectievelijk Chef Ab(Amuse Bouche), Garde Manger (Voorgerechten) en Kapitein Iglo (Desserts). Verder ben ik benoemd tot Chef Plongé (Afwas) en Sjef Schrob (Vloer). Er mag dus gesteld worden dat ik redelijk wat verantwoordelijkheid heb vergaard.

Verkenning van het platteland blijft een ervaring in deze streek. Afgelopen woensdag mocht ik le camionette lenen van Arjan en Marije en heb ik een tour gemaakt richting Bergerac. Nadat ik Arjan had overtuigd dat ik niet zou verdwalen en geen kaart nodig zou hebben ben ik opweg gegaan. Wederom werd ik verblind door de schoonheid van Frankrijk. De heenweg naar Bergerac was redelijk makkelijk, simpele kwestie van bordjes volgen. Onderweg weer velden vol bloemen gespot en een hoop boerderijen waar men in Nederland jaloers op is, zowel qua locatie als architectuur. Helaas was al het leven van mijn telefoon verdwenen toen ik net in Bergerac was aangekomen, ik heb van de stad dus nog geen foto's kunnen maken. Wel ben ik onderweg gestopt in een dorpje genaamd Issegeac, weer een middeleeuws dorp dat lijkt op Monpazier. Rond een uur of 12 vond ik het tijd voor een kopje koffie en ben ik bij een klein zaakje in Issegeac gestopt voor een Café Allongé (mijn ervaring leert dat als in Frankrijk een koffie besteld, men een espresso krijgt voorgeschoven). Al genietend van het zonnetje en mijn kop koffie, nestelden zich naast mij een Nederlands stel. Zij begroetten mij met een beleefde "Bonjour". Ik zorgde voor een aangename verrassing toen ik in het Nederlands terug groette.

Na een gesprekje met deze Brabanders ben ik weer opweg gegaan. Bergerac is mooi, maar ik geef nog geen details weg tot ik foto's heb om jullie te laten zien. Ik ging vol vertrouwen op de weg terug. De eerste paar kilometers waren geen probleem, tot langs een aantal rotondes kwam waar de richting aanwijzingen nogal vaag waren. Na de tweede verkeerde afslag kwam ik tot de conclusie dat ik de volgende keer toch maar een kaart van de Dordogne moet meenemen. Na ongeveer een uur te hebben rondgedraaid over het platteland zat ik weer op de goede weg. Van ergernis was geen sprake, het is hier immers fantastisch touren in het zonnetje.

Morgen weer hard werken in de bediening en dan mag ik weer genieten van mijn vrije tijd. Deze week komen ook weer nieuwe mensen richting de appartementjes boven Bistrot2, ik ben benieuwd. Nu is het tijd voor een ouderwets verkoelend pilske!

Stay tuned for more exciting news folks! Live from Monpazier, your reporter, Raf Seegers.

Bisoux, santé et à bientôt!

  • 28 April 2014 - 00:01

    Dionne:

    Super leuk om te leaze Raf! Benuujd nao de foto's! X

  • 28 April 2014 - 00:01

    Dionne:

    Super leuk om te leaze Raf! Benuujd nao de foto's! X

  • 28 April 2014 - 00:03

    Dionne:

    Super leuk om te leaze Raf! Benuujd nao de foto's! X

  • 28 April 2014 - 00:12

    Raf Seegers:

    Dionne, bietje overachieving mit 3 reacties? ;p Daanke, ze weare inmiddels ge-upload! x

  • 28 April 2014 - 00:25

    Raf Seegers:

    Mijn excuses voor de aankomende nek-hernia's. Mijn telefoon en computer zitten niet op dezelfde lijn. Tip: til je computer op en zet hem op z'n kant voor optimaal zicht op de foto's.

  • 28 April 2014 - 01:00

    Dionne:

    Haha ja t plaatse duurde n eeuw dus ich hub wellicht iets te vaak op plaats reactie geduujd. Gaon noe veur de nek hernia! X

  • 05 Mei 2014 - 15:58

    Toine En Truus:

    Hallo Raf
    Pap en Miep zeen zoanet bie oos koffie kome drenke. Op mien vraog wie ut mit dich ging
    goof ter mich de link noa dien site en zeen wer die gauw goan bekieke.
    Fijn det ut dich goot geit en det ze ut noa diene zin hebs.
    Groetjes van Truus en Toine

    Ps De fotoos moge nog waal get spannender.

  • 05 Mei 2014 - 19:31

    Truus En Paul:

    Hoy Raf,

    Nonkel Toine haet os dae link auch geliek doorgebeld. Jong....jong....doe hauws schriever motte waere.
    Comedies....geweldig wies doe mich aan het lache krigs.
    Volges mich kump het doa helemaol good dao bie die Fransers.
    Ich verheug mich op de vervolgverhaole.

    Diene nonk Paul is nog wirke...dae wet nog van niks.
    Veul spas en plezeer.....doei..

  • 05 Mei 2014 - 19:36

    Truus En Paul:

    Wauw......die veurgerechte....om dich de vingers der bie aaf te lekke.
    Prachtig zeen ze der oet.

  • 06 Mei 2014 - 08:36

    Gemma:

    Hallo Raf,

    Gezellig,om je verslag te lezen en je op die manier te kunnen volgen.

    Al dat lekkere eten,passen je kleren nog?

    Doe je best ,veel plezier en op naar het volgende bericht.

    Grts uit susteren.

  • 18 Mei 2014 - 13:35

    Jan En Alda:

    ha die Raf,

    we zijn nu wel erg laat met reageren maar het blijft leuk om je verhalen te lezen.
    We zijn pas terug van 14 dagen New York en Boston, daar (in New York) zit een neef van mij (Alda) voor zijn werk. Wij gingen met zijn ouders mee om hem op te zoeken en hebben er een reisje aan vastgeknoopt.

    Al even geen berichten van jou dus het is zeker heel druk in de cuisine en daaromheen? Het is toch niet zo dat je bij een volgende tocht in de campagne helemaal de weg bent kwijt geraakt?

    a bientot, het ga je goed,
    Jan en Alda




  • 19 Mei 2014 - 11:10

    Peter:

    Hallo Raf,
    Geniet van het douce france. Net je blog adres ontvangen en het is leuk lezen, dus blijf ons allen op de hoogte houden.
    Groetjes Peter en Jan

  • 06 Augustus 2014 - 19:16

    Annie En Frits Ramakers:

    Hartstikke goed man, veel succes in Frankrijk!!!
    Kijk maar of je een kamer voor ons kunt reserveren, wel op kosten van Wim Seegers.
    Doe de oudjes de groeten als het goed is zitten die bij jou in de buurt.
    Veel groetjes van Annie en Frits oet Pey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Monpazier

Susteren - Monpazier

Oke, het avontuur is van start gegaan! Gelukkig heb ik donderdagavond nog van een laatste avondmaal en een emotioneel afscheid van vrienden kunnen genieten (Bedankt voor de spaghetti Miep, die ga ik zeker missen!). Nadat het koffer was gepakt, geleegd en, in verband met overtollige kilo's, weer opnieuw gepakt, ben ik in de vroege uurtjes van vrijdag 11 april samen met Pap & Miep richting Rotterdam Airport vertrokken. Na een korte stop bij de stomerij in Eindhoven (ik moest mijn suit nog afhalen) een lange rit over de autobaan richting Rotterdam arriveerden we bij het vliegveld. Het werd ons allen duidelijk dat het onvermijdelijke afscheid met rasse schreden naderde. Na een laatste paar kopjes koffie en een sigaretje was het zover. Afscheid, het is nu eenmaal niet gemakkelijk. Een doosje tissues verder konden Pap en Miep me eindelijk laten vertrekken! Ik heb ze nog een laatste knuffel gegeven en een hart onder de riem gestoken. Het zal immers wel goed komen hier!

Na een poosje in de terminal te hebben rondgeneust was het tijd om naar de gate te lopen om dan eindelijk het vliegtuig te betreden! Ik moest daar helaas wachten tot alle verloren honden en katten waren teruggevonden en in hun transportkooitjes gestopt waren. Het vliegtuig was bijzonder oncomfortabel, gelukkig was het maar een uurtje vliegen. Pluspunt was dat er in de rij achter mij twee kinderen van nog geen jaar gestald waren. Deze twee engeltjes hebben mij dan ook voorzien van een privé concertje tijdens te vlucht, fantastisch!

Aangekomen op het vliegveld van Bergerac heb ik mijn bagage opgepikt en werd ik opgehaald door mijn bazin. Het was heerlijk weer, zonnetje op mijn bol, een graad of 22, très magnifique! Het was een half uurtje rijden naar Monpazier. Gelukkig was er onderweg genoeg te zien. Het platteland hier is echt schitterend, velden vol bloemen zover het oog kan zien, geel, rood, oranje, noem maar op! Enkele chateau's gespot die ik de komende maanden eens van dichtbij ga bekijken. Het eerste teken van Nederlandse kolonisten in Frankrijk was (typerend genoeg) een reclamebord van bier (helaas Amstel, maar toch). De Dordogne is een klassiek Franse provincie, de huizen hier zijn prachtig. Franser vind je ze niet.

Aangekomen in Monpazier kreeg ik allereest een kleine tour door het hotel. Inmiddels heb ik de eigenaren, de chefkok, de electricien en de mede-eigenaren van Bistro2 leren kennen en het lijken me allemaal wel gezellige mensen. Gelukkig. Na de korte tour werd ik naar mijn woning geëscorteerd. Ik woon boven het restaurant Bistro2, midden in Monpazier. Het is nu nog redelijk leeg, maar in de loop van volgende week komen er weer wat mensen bij! Ik heb nu een tijdelijke kamer, vanaf zondag krijg ik mijn woonruimte tot aan het eind van de stage. Gelukkig zit hier een eigen douche en wc in dus ik hoef die met niemand te delen (Ha!). Het dorpje is niet echt wat je noemt groot, een dikke 20 minuten en je hebt elk straatje gehad. Het is wel te betitelen als "pittoresque". Alsof het gebouwd is naar de hand van een ansichtkaartje die je van ooms en tantes krijgt als ze weer eens op vakantie zijn.
De supermarkt hier ligt gelukkig dichtbij en zo kon ik meteen wat dingetjes inslaan - Bier en eten! :) Al met al een lange dag dus en ik ga dan ook nu van mijn welverdiende nachtrust genieten!

Stay tuned for more exciting news folks! Live from Monpazier, your reporter, Raf Seegers.

Bisoux et à bientôt!

Recente Reisverslagen:

19 Oktober 2014

Le fin de mes avontures!

26 Augustus 2014

La meme jour, tous les jours

06 Juli 2014

Ma vie Francais

22 Mei 2014

Un acte de présence

27 April 2014

La cuisine d´Hotel Edward 1er
Raf

Actief sinds 11 April 2014
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 8690

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 20 Oktober 2014

Susteren - Monpazier

Landen bezocht: